Sidor

Translate

torsdag 24 oktober 2013

Farmors gamla pianopall

Projekt: farmors gamla pianopall

 Såhär såg pallen ut innan makeover med blommigt gammaldags tyg och ben i körsbärsfärg. Den kändes ganska gammaldags och tråkig så jag bestämde mig för att piffa till den lite :-).

Pall före

Jag började med att slipa bort körsbärslacken. Jag använde mig av slipmaskin då färgen satt ganska djupt. Avslutade med fint sandpapper. Det tog ganska lång tid och inte helt lätt då det var många böjen och skrymslen. Sedan betsade jag med träet med vit lackbets (märke Herdins) som jag köpte på Fredells för ca 100 kr.

Efter att betsen torkat använde jag den gamla klädseln som modell och klippte ut mitt nya tyg som jag köpt på Ohlssons Tyger. Jag häftade sen fast tyget längs kanten. Först hade jag tänkt att ha ett dekorband runt om men sen bestämde jag mig för att sätta dit dekorstift för att få ett lite häftigare intryck.
Stiften köpte jag på Claes Ohlsson (finns i antik och guld också) och kostade 19 kr för 30 st.

Såhär i efterhand skulle jag nog ha gjort ett kantband istället då det var svårt att spika in stiften och få det rakt då träet var så hårt. Använder man sig av ett nyare yngre trä hade det nog inte varit några problem. Det tog lång tid och gick åt många stift (en hel del blev böjda och förstörda) men jag är ändå ganska nöjd med resultatet.  

Såhär snygg blev pallen efter!

Här är lite inspirationsbilder:

Lampan "Kotten"

"Y-stolen" med hemsydd kudde (specialbeställt tyg)


Jag älskar rosa blommor! Här rosa azalea och ljust rosa mårbacka pelargoner

Inredning i blått och vitt är alltid snyggt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar